Dovolená (nejen) na Slovinsku

Konečně jsem se po dvou týdnech od návratu z dovči dostala k tomu, abych o ní taky něco napsala. :) Po Slovinsku jsme pokukovali už delší dobu. Je to úžasná země, kde nenajdete mnoho turistů, ale o to víc si její krásy, kterými překypuje, vychutnáte. :) Jeli jsme autem a na vlastní pěst, a abychom toho viděli co nejvíc, naplánovala jsem kromě různých míst ve Slovinsku sem tam i něco jiného a navíc jsme naprosto vynechali dálnice, což fakt stálo za to a brzy se dozvíte proč. :)

Nakonec jsme tedy strávili první den v Bratislavě, druhý projížděním Rakouska, kde jsme kvůli krásným horám zastavovali fakt často, z druhého do třetího dne jsme zůstávali na jezeře Bled (už přímo ve Slovinsku) a pokračovali od něj na vodopád Savica u jezera Bohinj. Následně jsme týden trávili u moře v kouzelném městečku Piran, odkud jsme se podívali i na krásný záliv Strunjan nebo třeba do Itálie na zámek Miramare. Cestou zpět jsme si pak prošli i hlavní město Slovinska - Lublaň a na skok se stavili i v českém Mikulově.

Pokud vás zajímá víc, rozhodně čtěte dál. Bohužel tu nebudou úplně všechny informace a tipy, protože by to byl zbytečně dlouhý předlouhý článek, ale nějaké info přihodím a kdybyste se třeba chystali na podobnou cestu a měli dotaz na něco konkrétnějšího (třeba parkování, spaní v autě,  ubytování u moře, vstupné), klidně se mi ozvěte (kontakty najdete nahoře pod ikonkama). ;)

______________________________________________________________________

SLOVENSKO, BRATISLAVA

Řekli jsme si, že by nebylo špatné to vzít do Slovinska přes Bratislavu a trochu sep o ní projít, protože jsme jí vždycky jen projížděli a nikdy nebyli přímo v centru. Ze Zlína to tak byla naše první zastávka cestou na dovolenou.

Dopoledne trochu pršelo, takže jsme hned po příjezdu našli hotel, kde jsme za poplatek mohli i jako ne-hosti využít bazén a trochu si po cestě odpočinout. (Tohle léto je totiž snad naprosto nereálné jít v Bratislavě do aquaparku nebo na bazén, protože cokoliv jsme vygooglili, mělo ve stejný termín odstávku.)

Pak mraky zmizely a najednou začalo pravé letní počasí, takže jsme vyrazili na vyhlídkovou věž UFO na mostu SNP, kterou určitě ráda doporučím, protože výhled z ní na Bratislavu jako celek byl z celé téhle návštěvy asi nejlepší. Dál jsme pokračovali pěšky k zámku. Interiéry nemůžu posoudit, protože se nám dovnitř nechtělo, ale jinak na procházku kolem docela fajn. :)

Od zámku jsme si udělali procházku k Hviezdoslavovu námestie, které se mi moc líbilo a najdete na něm i Slovenské národní divadlo. Dál jsme pokračovali na Hlavné námestie a různými uličkami, kterých jsme prošli fakt hodně, si to prošli k dómu sv. Martina. No a jelikož letní počasí začalo být ještě letnější, později odpoledne jsme se přemístili k jednomu z přírodních štěrkovišt v Bratislavě, abychom se osvěžili.

Večer jsme zajeli za Bratislavu a na super místě u řeky nachystali auto ke spaní. Celou noc tam byl klid a ranní probuzení, kdy jen otevřete kufr a koukáte do přírody s východem slunce, je k nezaplacení. :)

RAKOUSKO

Brzy ráno jsme už vyrazili směrem na Slovinsko a plánovali dojet k jezeru Bled. Víc než půl dne jsme tak strávili v Rakousku, protože jak už jsem psala, celou cestu jsme podnikli bez dálnic a těšili jsme se na to, kolik toho uvidíme. A taky že jo! Pro auto byly hory o něco náročnější, ale nakonec jsme se shodli, že bylo skvělé zvolit tuhle trasu, protože jsme opravdu viděli nádhernou přírodu a spoustu krásných horských vesniček. Sem tam jsme zastavili, protáhli se a trošku se podívali po okolí nebo si něco vyfotili, na jednom krásném místě jsme pak i poobědvali a stihli i trochu jógy. :D Kolem druhé hodiny jsme se už ale blížili ke slovinským hranicím a brzo jsme obdivovali pro změnu slovinské hory.

SLOVINSKO, jezero BLED

Po třetí hodině jsme dorazili na Bled. Měla jsem od jedné slečny tip na super místo k parkování i spaní přímo u nádraží, které je jen 5 minut pěšky nad jezerem. V téhle hodině bylo ale samozřejmě  parkoviště plné. Naštěstí se nám podařilo jen o kousíček dál najít plácek u domu, který vypadal docela opuštěně, a tak jsme to riskli a zaparkovali tam (navíc tam byli asi 3 další auta z Česka :D). Nevypadalo to jako klasické soukromé parkoviště, spíš to prostě jen bylo volné místo, tak jsme si řekli, že to zkusíme.

Unavení cestou a horkem jsme hned utíkali k jezeru s kostelíkem uprostřed, abychom zkusili tu nádherně modrou a průzračnou vodu. Koupání bylo úžasné a voda nebyla vůbec nijak studená. :)

K večeru jsme se vrátili převléknout do auta a všimli si, že všichni kromě nás už odjeli. Zašli jsme si zpět dolů k Bledu a udělali si procházku přímo kolem jezera, kterou jsme zakončili prvním slovinským pivem a odpočinkem přímo u pláže. :) Později jsme se vrátili k autu a jelikož jsme tam pořád nikomu nevadili, rozhodli jsme se už nevracet na spaní na parkoviště u nádraží (které se večer docela uvolnilo, ale i tak se tam spát víc lidí). Až do rána byl klid a vyspali jsme se úžasně. Navíc jsme po otevření kufru měli z "postele" výhled přímo na jezero, takže opět výhra. :))

Ráno jsme si udělali výšlap na vyhlídku a ještě stihli kousek východu slunce. Pohled z výšky na Bled s kostelem, nad kterým se tyčil hrad s horami v pozadí byl nádherný. :)

SLOVINSKO, vodopád SAVICA

Druhý den jsme už měli v plánu dojet až k moři. Ještě jsme ale chtěli vidět trochu víc ze slovinské přírody (i když tam nemáte nikdy dost, protože je všude tolik krásy, že i když tam pojedete dvacetkrát, stále máte co objevovat), takže jsme si naplánovali zastávku u vodopádu Savica. Cestou jsme projížděli kolem jezera Bohinj, o kterém se říká, že je ještě lepší, než Bled (takže to samozřejmě máme už v plánu na nějaký další slovinský trip :D) a brzy jsme byli na místě. Chvíli jsme od parkoviště šlapali úplně jiným směrem, než je vodopád (:D), ale brzy jsme se vzpamatovali a našli správnou cestu. Na stezku k vodopádu se platí vstup, kterým přispíváte na údržbu cesty, což mi přijde super, protože je to to pár korun, ale určitě to hodně pomáhá přírodní památky chránit a lépe se o ně starat.

Vodopád byl kouzelný! Strávili jsem u něj docela dlouhou dobu, protože jsme se nemohli vynadívat. A když jsme se vynadívali, mohli jsme se zase otočit na druhou stranu a obdivovat výhled na hory, prostě krása. :) Pro mě to byl zatím první větší vodopád, který jsem kdy viděla, takže jsem si mohla tenhle skvělý zážitek hezky odšrtnout. :)

SLOVINSKO, přímořské město PIRAN

I když bych si docela dost dokázala představit trávit celou dovolenou jen nahoře v Triglavu, kde je spousta jezer, vodopádů a krásné hory, tak jsme měli od začátku v plánu trávit týden u moře, protože ho prostě milujeme. :) Vybrali jsme si k tomu městečko Piran, což se ukázalo jako skvělá volba. :) Piran je zajímavý tím, že zde naleznete skoro všechno jak ve slovinštině, tak i v italštině. Nachází se totiž jenom asi půl hodinky cesty od italských hranic a říká se mu slovinské Benátky (a opravdu kdysi pod italskou benátskou vládu patřilo).

I uličky jsou tady dost podobné těm italským a najdete tu spoustu krásných budov, nádherné náměstí, malý přístav i zbytek městských hradeb, na které můžete vystoupat a užít si pohled na celé městečko pěkně seshora. :)

Pláže jsou tu kamenité a nevypadají jako klasické pláže. Sem tam najdete rovný betonový plácek se schůdky do moře, sem tam kamennou plážičku, která má od moře stejně ale jen tak 5 metrů a pak opět stěnu, ale dá se najít i spoustu hezčích a prostornějších a my jsme si to vytipovali docela rychle. :) Každopádně ani na jedné z pláží se nemusíte bát davů lidí. Koupání je tady klidné, a i když je Slovinsko nádherné a u moře jsou samá krásná městečka a průzračně čistá voda, zatím je turisty docela opomíjené. Sice je tu najdete, ale zdaleka ne v takovém množství, jako na jiných dovolenkových místech.

A to ubytování! Musím říct, že slovinci jsou hrozně pohostinní a milí. Byli úžasní nejen ve městě, ale hlavně právě v apartmánu, kde jsme bydleli. Slovinštině jde docela hezky rozumět, hlavně přítel na to asi má talent a s paní majitelkou si hned na začátku skvěle popovídal (a po druhé se šel na něco zeptat a přišel až skoro za hodinu, protože se zase zapovídal s jejím manželem a známým :D). Ubytování bylo krásné, čisté, s klimou a kdykoliv jsme mohli relaxovat u vína ve velké zahradě ve společnosti dvou přítulných koček nebo se houpat na velké houpačce. :D Cítili jsme se tam fakt moc dobře. :)

SLOVINSKO, záliv STRUNJAN

Nejhezčí místo na koupání jsme našli v zálivu Strunjan, který je asi jenom 6 km od Piranu a bylo tam dokonce ještě méně lidí. :) Je dobré jet tam hned ráno. Nemusíte nijak extra brzo, ale prostě tak, abyste našli místo na parkování. Dá se parkovat buď úplně dole za nějaký poplatek a nebo kousek výš u kostela, kde je docela dost míst bez poplatku a ze tří parkovišť má jen jedno označení "pro návštěvníky kostela", takže v pohodě. :)

Dál dojdete pěšky první nahoru k velkému kříži, odkud je nádherný rozhled, pak klesáním na druhou stranu už přímo k pláži. :) Vyrazili jsme si sem dvakrát a vždycky tu strávili celý den. :)

ITÁLIE, zámek MIRAMARE

Aby to nebylo jen válení u moře, tak jsme kromě toho, co už jsem psala, každý den prošli a poznali nový kousek Piranu, ale jeden den jsme taky vyrazili na výlet do blízké Itálie. Byla by škoda toho nevyužít. :) Vybrali jsme si zámek Miramare, který je hned za rušným, ale krásným městem Terst. Je přímo u moře a vypadá tak trochu jaká malá česká Hluboká nad Vltavou. :) Můžete jít buď přímo na prohlídku nebo si prostě jen jako my projít okolí nebo přilehlé zahrady, i to stojí za to. :)

SLOVINSKO, hlavní město LUBLAŇ

Dovolená utekla jako voda a my se pomalu chystali domů. Opravdu ale jen pomalu, protože jsme se na zpáteční cestě chtěli ještě zastavit v hlavním městě Slovinska a projít si ho. Lublaň mě hned uchvátila tím, jak je její historické centrum klidné. Absolutně tu nepotkáte takový chaos, jako třeba na Staromáku v Praze. Jasně, Lublaň není tak velká jako Praha, ale přecejen je to hlavní město, a tak mě překvapilo, jak klidná je. Na turisty samozřejmě narazíte, a to o něco víc, než u moře, ale pořád je to v takové míře, která vám dává prostor pro průzkum města v klidu.

Zaparkovali jsme přímo v centru, kde je parkování dražší, ale i tak docela snesitelné a vydali se přes Kongresni trg (tedy náměstí) na Prešernov trg. Přímo u Prešernovova náměstí najdete Trojitý most,  od kterého už jde krásně vidět i nahoru na Lublaňský hrade, a který spojuje Prešernovovo náměstí se Starým městem. Hned u tohoto mostu taky najdete informační centrum.

Prošli jsme se první kolem řeky k Dračímu mostu, který je v Lublani proslulý tak, že všude najdete suvenýry v podobě malých dráčků. Pak jsme se vraceli zpět směrem k Trojitému mostu, ale ještě jsme si stihli posedět na nábřeží v kavárně a pak se podívat na Mesarski most ověšený zámečky zamilovaných, u kterého jsme si dali i zmrzku. :)

Když jsme došli zpět k Trojitému mostu, vydali jsme se hlouběji do Starého města, které jsme si hezky prohlédli a pak vyšli u Šuštarskiho mostu, který nás hezky nasměroval zpět tam, odkud jsme přišli. :)

ČESKO, MIKULOV

Druhou půlku dne nám zase zabrala cesta přes část Slovinska a Rakousko, jen jsme už tentokrát tolik neprojížděli hory. Večer jsme dorazili do Mikulova, kde jsme si dali večeři a užili si noční procházku.

Původně jsme chtěli ještě přespat v Mikulově u lomu v autě, jako minulý rok, ale nakonec jsme se shodli, že chceme do postele a po mých tisíci otázkách na přítele, jestli fakt není z celodenního řízení unavený (protože já neřídím a jsem z cesty autem tak vyřízená, že jakmile je tma, spokojeně si chrupkám :D), jsme se po jeho ujišťování, že to uřídí, vydali zpět do Zlína, kam už to bylo asi jen necelé dvě hodinky cesty. :)

Mikulov si hodláme nahradit tento víkend a už se tam zase moc těšíme. Jezdíme tam každý rok a pokud hledáte tip na výlet nebo dovolenou v Česku, Jižní Morava je určitě skvělá volba, protože je tam nádherně. :)

______________________________________________________________________

Tak asi takhle "stručně" o naší dovolené. :) Hrozně moc jsme si ji užili a jsem fakt ráda, že jsme se snažili vidět toho co nejvíc. :) Chtěla jsem původně článek rozdělovat a psát o tipech na cestu co nejpodrobněji, ale nakonec jsem se rozhodla tomu vyhnout a spíš jen tak nastínit, kde jsme byli a co jsme zažili. Jak jsem ale už psala, nebráním se dotazům a klidně pište nejen do komentářů, ale i na mail nebo jinam, protože článků o cestách na Slovinsko zatím moc není a vím, jak jsem sama byla strašně moc ráda, když jsem při plánování dovolené narazila na skvělé tipy, kde třeba přespat v autě a co kde jak chodí. Nemusím mít vše naplánováno do puntíku, ale přece jen je člověk klidnější, když trochu ví, do čeho jde.

Tak se mějte krásně, užívejte zbytek léta a klidně mi zase vy napište, kde jste byli na dovolené (nejen toto léto), jak se vám tam líbilo a co jste všechno viděli a nebo kam se třeba ještě chystáte. :)